Wednesday, September 29, 2010

Selamatkah Aku Daripada Neraka Itu??

Sementelah aku menanti budak2 sekolah rehat,,aku selak buku yang telah lama aku beli tapi belum berkesempatan nak baca..beli pun sebab nak kuatkan hati dan keyakinan pada Allah Taala..satu halnya aku sendiri takut nak baca sebab baca tajuk je dah ngeri grrrr~~~ (30 PERISTIWA BESAR DARI ALAM KUBUR)...

Bila nak membaca selalunya aku akan pilih2 tajuk yang sesuai dengan apa yang aku cari pada masa itu..**ketika ini hati aku sangat tenang dan tak ada rasa resah gelisah seperti selalunya..kalu boleh aku nak sentiasa sebak dan menangis**
Lalu cara terbaik buatku adalah mencari tajuk yang sangat aku takuti dan mencabar..aku selak halaman kandungan..aku teliti satu persatu tajuk sehingga mataku berhenti kepada tajuk "AZAB DAN SEKSAAN NERAKA"

Lembaran itu aku buka dan ku teliti di mana hatiku akan berpaut dan tertaut..SIFAT NERAKA..
......manusia yang menjadi musuh Allah digiring ke neraka, wajah mereka hitam pekat, mata melolot, mulutnya dikunci. Tatkala mereka sampai di pintu neraka, mereka disambut oleh malaikat Zabaniyah dengan membawa belenggu dan rantai. Rantai itu diletakkan di mulut orang kafir lalu dikeluarkan dari duburnya. Tangan kirinya dibelenggu ke lehernya sedangkan tangan kanannya dimasukkan ke dalam dadanya, lalu dicabut dari antara kedua bahunya. Mereka diikat dengan rantai jadi satu dengan syaitan dalam satu rantai. Selanjutnya mereka diseret dengan wajahnya. Mereka terus dipukuli oleh para malaikat dengan gada besi (sejenis palu)..

Fatimah ra bertanya:"Ya Rasulullah, apakah engkau tidak bertanya tentang umatmu?"..Beliau menjawab: "Para malaikat itu menggiring umatku ke neraka dengan wajahnya tetap putih(tidak hitam), mata mereka tidak melolot, mulut mereka tidak terkunci, mereka juga tidak dikumpulkan dengan syaitan, rantainya dan belenggunya tidak diletakkan di atas mereka.

Fatimah lalu bertanya:"Ya Rasulullah, bagaimana para malaikat itu menuntut umat?"..Beliau menjawab: "Adapun orang tua dan anak muda, maka keduanya dipegang dengan jenggotnya. Sedangkan perempuan akan dipegangkan gulungan rambutnya dan ubun2nya, maka banyak orang yang beruban dari umatku yang dicabut ubannya lalu dituntun ke neraka. Ia terus menjerit: "Aduh masa mudaku, aduh kelemahanku". Banyak dari kalangan umatku yang ditarik jenggotnya kemudian dituntun ke neraka, mereka menjerit: " Aduh rasa maluku, aduh kerosakan tutupku(aurat)... Sehingga umatkun itu sampai di tempat malaikat Malik.

Ketika malaikat Malik melihat mereka, ia bertanya kepada malaikat yang membawa umatku: "Siapa mereka, aku belum pernah melihat orang celaka yang sangat menghairankan ini, wajah mereka tidak hitam, sedangkan letak rantai dan belenggu di lehernya". Malaikat yang membawa menjawab: "Kami diperintahkan mendatangkan mereka dalam keadaan seperti ini".
Malaikat Malik lalu bertanya kepada mereka: "Wahai orang yang celaka, siapakah kamu?". Mereka menjawab: "Kami adalah umat Muhammad SAW".

Malaikat Malik bertanya kepada mereka: "Siapakah kamu?". Mereka menjawab: "Kami adalah umat, di mana Allah menurunkan Al-Quran pada umat ini, kami juga umat yang berpuasa pada bulan Ramadhan". Malaikat Malik kemudian berkata: "Al-Quran tidak diturunkan kecuali kepada umat Muhammad".

Ketika mendengar nama Muhammad disebut, mereka langsung menjerit dengan berkata: "Kami ini termasuk umatnya". Malaikat Malik kemudian berkata kepada mereka: "Apakah tidak ada penjelasan dalam Al-Quran yang melarang melakukan kemaksiatan?"

Ketika sampai di tepi Jahanam mereka berhenti, mereka melihat ke neraka dan malaikat Zabaniyah. Mereka kemudian berkata: "Wahai malaikat Malik, izinkanlah kami menangisi nasib kami". Malaikat Malik pun mengizinkannya. selanjutnya mereka menangis dengan mengeluarkan air mata, sampai tidak tersisa sedikit pun air matanya. Akhirnya mereka menangis dengan mengeluarkan darah. Malaikat Malik kemudian berkata: "Menangis seperti ini lebih baik jika kamu lakukan di dunia dahulu kerana rasa takut kepada Allah, dengan demikian kalian tidak akan diseret ke neraka. Sekarang tangisan kamu ini tidak ada gunanya, kamu tetap masuk neraka"...

....sebak rase hati ni bila aku membacanya..
jika kita lihat hari ini lebih ramai yang ketawa daripada menangis..
hilang rasa takut kepada Allah..
aku muhasabah diriku lebih dalam..berapa kali sehari aku tangisi dosa silamku?? istighfarku?? amalanku- ikhklas ke?? syukurku bagaimana?? auratku..tutur bicaraku?? masa2 mudaku??...owhhh banyak tlalu banyak perlu ditangisi...moga air mata itu mampu menyelamatkanku juga ibu bapaku saudara2ku serta sekalian umat Muhammad SAW..

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...